INFORMACE O PROJEKTU



Název projektu:

Zavádění standardů kvality pro dobrovolnickou práci v sociálních službách

CZ.03.2.63/0.0/0.0/19_098/0015239


Termín realizace: 

1. 5. 2020 - 30. 6. 2022


Realizátor: 

Slunečnice, z.s. - je akreditovaným Dobrovolnickým centrem a je přijímající a vysílající organizací pro dobrovolnickou službu do sociálních služeb (akreditované Ministerstvem vnitra ČR)


Partneři: 

Poskytovatelé soc. služeb v Děčíně, kteří přijímají dobrovolníky nebo mají zájem je přijímat.

1 ) Cesta do světa, p.s. Slunečnice - SR; STD
2) Indigo Děčín, z.s. - NZDM; Terénní program
3) Poradna pro občanství/Občanská a lidská práva, z.s. - SAS_1; SAS_2; NZDM
4) Charitní sdružení Děčín, z.s. - SAS; Odborné soc. poradenství
5) Křesťanské společenství Jonáš, z.s. - Nízkoprah. den. centrum
6) Valérie - Homecare, s.r.o. - Domov pro seniory


Cíle projektu:

- nastavit jednotný systém pro přijímání a zapojení dobrovolníků do sociálních služeb tak, aby byl plně koherentní s požadavky kvality a standardy sociálních služeb, to vše s úsilím o zlepšení a zkvalitnění sociálních služeb a jejich přínosu pro uživatele

- proškolit sociální pracovníky (případně jiné pracovníky, kteří v soc. službách dobrovolníky přijímají a starají se o ně) v postupech práce s dobrovolníky, právních normách, rozsahu toho, co je možné zahrnout do dobrovolnické práce a co nikoliv atd.

- výměna zkušeností s cílem co nejvyšší kvality soc. služeb


Jaký problém projekt řeší:

Do sociálních služeb vstupují vedle profesionálních pracovníků také dobrovolníci. Jejich úkolem je pomoci pracovníkům v přímé péči ulehčit práci s uživateli služeb, doplnit ji, osvěžit a celkově ve spolupráci s organizací, do níž dobrovolníci vstupují, zlepšit pro uživatele kvalitu poskytované služby.

Žadatel, Slunečnice, z.s., je dobrovolnickým centrem akreditovaným ministerstvem vnitra pro přijímání a vysílání dobrovolníků. Díky dlouholeté spolupráci v Komunitním plánování města Děčín už mnoho let vysíláme dobrovolníky do organizací, poskytujících v regionu sociální služby. Dlouhodobě zjišťujeme, že poskytovatelé soc. služeb si s dobrovolníky neumí vždy dobře poradit, dobrovolník časem vyhoří a odejde. Na druhou stranu jsou poskytovatelé SSL natolik svázáni legislativou, že si často neumí představit, kam a za jakých podmínek vůbec mohou dobrovolníky vpustit, a tak jejich potenciál využívají minimálně nebo vůbec. Potýkají se s problémy kolem GDPR, neodbornosti dobrovolníků, kteří jsou v extrémních případech schopni bez odborného vedení průběh služby zkomplikovat až s nebezpečím poškození klienta, potýkají se s nevhodným zařazením dobrovolníka, které pak při následné kontrole napadne MV ČR a organizace pak má strach přijmout dalšího atd. Toto jsou postřehy z naší dlouholeté praxe.

Je to velká škoda, protože v organizacích, kde mají práci s dobrovolníky kvalitně zpracovánu a nastavenu, jsou dobrovolníci neoddělitelnou součástí týmu, jsou velkou pomocí, přínosem v nových nápadech a podnětech pro rozvoj služeb, jsou velkou motivací pro uživatele a jejich působení pomáhá v dosahování vysoké kvality služeb a spokojenosti jejich uživatelů.

Chceme proto poskytovatelům sociálních služeb, kteří se do projektu zapojili jako partneři, pomoci vyřešit jejich problémy s přijímáním dobrovolníků, a nastavit metodiky práce s dobrovolníky tak, aby se

kvalita spolupráce v těchto subjektech otočila do kladné úrovně. Výstupy pak budou využitelné i pro další poskytovatele.


Jaké jsou příčiny problému

Příčiny jsme analyzovali v několika rovinách:

1.) legislativní - poskytovatelé často neznají zákon o dobrovolnické službě a neumí jej zapracovat do svých standardů a metodik tak, aby byl kompatibilní se zákonem o soc. službách

2.) personální - poskytovatelé nemají konkrétně určeného pracovníka, který bude mít přijímané dobrovolníky na starost a tak dochází k tomu, že dobrovolníci nemají pravidelnou kontrolu a vedení, nedostává se jim pravidelné motivace, mnohdy ani řádného úkolování, nevědí, s kým mají své potřeby řešit, jsou vyloučeni ze supervize organizace a přitom mají mnohdy co říci ke kazuistikám uživatelů i jejich IP, atd.

3.) vzdělání - v přijímajících organizacích chybí profesionál, který umí s dobrovolníky pracovat, protože prošel odpovídajícími vzděláváními a je schopen sladit potřeby služby a zapojení tak cizích elementů, jakými jsou dobrovolníci.

4.) poskytovatelé nemají často nadefinováno, na jaké aktivity vlastně dobrovolníky potřebují, jak chtějí, aby jim pomohli, jaké dobrovolníky potřebují, jaká budou kritéria výběru, jaké postupy práce, kdo bude za ně odpovědný, jak je budou kontrolovat, motivovat, nevyžadují od nich povinně supervizi atd.

5.) neinformovaný tým - pracovní kolektiv často pohlíží na dobrovolníky jako na vetřelce či další osoby, o které se musí starat a které jsou proto spíše na obtíž - příčinou je nedostatek zkušeností z dobré praxe, a všechny body, které popisuje 1 - 4.

6.) poskytovatelé nevědí ani, jak dobrovolníky oslovit, jak je získat a co jim mohou nabídnout, nemají žádné marketingové ani propagační postupy.

Pro objektivní nadefinování potřebnosti projektu jsme provedli mezi našimi partnery dotazníkové šetření, kde všechny tyto nedostatky byly popsány. Všichni partneři dobrovolníky chtějí, někteří v nějaké míře i využívají, ale nemají kritéria, postupy, metodiky, systém, chybí jim zkušenosti a potřebné vzdělání.


JAKÉ BYLY PLÁNY PROJEKTU


Projekt vede cíleně ke zlepšení kvality poskytovaných služeb a zlepšení životní úrovně uživatelů těchto služeb. Dílčí očekávané změny, bez kterých by to nebylo možné jsou:

1) zlepšení systému práce s dobrovolníky, který zjednoduší a zpřehlední práci s nimi všem pracovníkům dané organizace a vymezí hranice a kritéria tohoto zapojení, které budou jak personálu, tak samotnému dobrovolníkovi oporou

2) pracovní kolektivy poskytovatelů SSL získají potřebné vědomosti a zkušenosti a budou pozitivně a motivovaně nastaveni pro přijímání dobrovolníků, protože budou chápat jejich přínos a pomoc

3) vyjasněním odpovědné osoby a jasné hierarchie i pracovních postupů budou pracovníci i dobrovolníci jasně orientováni v tom, jaké je jejich místo v dané organizaci a sníží se tak či úplně eliminují problémy v minulosti vyvolávané nekompetentností dobrovolníků

4) poskytovatelé SSL zapojení do projektu budou moci mít s odbornou pomocí nastavené metodiky a všechny postupy a budou mít prostor pro jejich ověření v praxi i následnou evaluaci

5) díky setkáním se s dobrou praxí na plánovaných stážích se v zapojených organizacích otevřou možnosti nových nápadů a zlepší se i oslovování a získávání dobrovolníků, které bude moci daná organizace mnohem snáze dlouhodobě udržet

6) zpracované metodiky budou veřejně dostupné i dalším poskytovatelům, kteří je budou moci využít pro zpracování vlastních systémů a pravidel


A JAK SE NÁM JE PODAŘILO NAPLNIT


Průběh projektu

Kvůli pandemii Covid-19, která náš projekt od jeho zahájení významně narušovala, jsme nemohli naše plány plnit podle původních představ a potýkali jsme se v jednotlivých aktivitách s velkými potížemi. Několikrát jsme museli žádat o změny realizace a přesuny položek rozpočtu, které s těmito problémy souvisely. Mrzí nás proto, že všechny plánované prostředky rozpočtu nemohly být využity.

I přes všechny tyto překážky jsme nakonec dokázali z projektu využít maximum a dokončit vše, co jsme rozpracovali, i když už jsme chvílemi přestávali věřit, že se nám podaří uspět.

V prvním roce a části druhého roku jsme uskutečnili Motivační workshopy s pracovníky partnerských organizací, které lektorovala Lenka Vonka Černá z Dobrovolnického centra v Ústí nad Labem.

Zahájili jsme průběžný evaluační proces ve všech organizacích, sledující procesy při zapojování dobrovolníků, nastavené metodiky a interní postupy, potřeby organizací, zkušenosti a jejich proměny v průběhu dvou let.

Uskutečnili ve spolupráci s Dobrovolnickým centrem v Ústí nad Labem akreditované vzdělávání Koordinátorů dobrovolníků, kterého se účastnili sociální pracovníci spolupracujících organizací.

Nedařilo se nám skoro rok a půl naplánovat a uskutečnit stáže, protože covid naprosto znemožnil aktivity tohoto typu v sociálních službách. Stejná situace, jako v Čechách byla také v partnerském Německu, takže nejen, že jsme nemohli vyjet na stáž do SRN, ale ani k nám nemohl přijet domluvený externí odborník z Diakonie Pirna, který v našich partnerských organizacích měl provést konzultační stáže.

Ve druhé polovině projektu probíhalo zpracovávání Metodik zapojení dobrovolníků do sociální služby pro jednotlivé partnery. Na základě prvních výstupů z konzultací a návrhů potřeb v metodikách jsme si uvědomili, že musíme před zpracováním metodik pro partnery upravit a ucelit především naše metodiky a rozšířit je o potřeby zákona o soc. službách. Od podzimu do ledna současně probíhala vlastní intenzivní práce na Metodice práce s dobrovolníky ve Slunečnici, z.s. a teprve po jejím dokončení jsme se mohli naplno vrhnout do zpracování textů metodik partnerů, protože teprve tehdy začal být systém jednotný a provázaný pro všechny.

Výjimku tvoří Metodika Poradny, neboť ta s ohledem na regionální působnost v Ústí n. L. a Krupce zvolila jako vysílající organizaci Dobrovolnické centrum v Ústí n. L. Do její metodiky jsme zpracovávali postupy, které jsou jiné než naše, ale se stále stejnou vizí sladění obou zákonů. Jiné jsou také výstupy pro CHSD, neboť to má vlastní akreditaci a také metodiky pro volnočasové aktivity, ale mimo sociální službu. Má je dobře zpracované, což bylo hodnoceno i v průběžných eval. zprávách. Pro CHSD jsme proto pouze připravili doporučení, jak nastavit činnosti pro dobrovolníky v rámci jejich soc. služeb.

Metodiky včetně všech příloh jsou k veřejně využití i pro další zájemce z řad poskytovatelů soc. služeb.

Současně s tvorbou metodik probíhalo pilotní ověřování nastavených postupů v praxi a plánovaná vzdělávání pracovníků partnerů, která byla intenzivní zejména na jaře 2020. Některé organizace se účastnily vzdělávacích aktivit online, pro velkou část partnerů bylo ale velkou úlevou, když mohli pracovníky na školení vysílat i fyzicky.

Na jaře 2022 se uskutečnily také tolik očekávané stáže v Čechách. Z každé organizace byli na stáž vysláni nejméně 2 pracovníci. Pro lepší výběr působiště stáže jsme partnerům v průběhu února - dubna 2022 vyhledávali organizace s podobnou cílovou skupinou a podmínkou zapojení dobrovolníků. Každému partnerovi jsme dali seznam předdomluvených stáží po celé republice a z nich si partneři následně vybírali a domlouvali termíny a rozsah stáží. Stáže měly u pracovníků velký ohlas, v jiném prostředí poznali postupy a způsoby práce, které pro ně byly inspirativní a všichni je hodnotili jako smysluplné a přínosné. Stáží proběhlo celkem 14 a účastnilo se jich 16 osob.

Uskutečnila se závěrečná setkání v rámci Motivačních workshopů u jednotlivých partnerů a proběhla závěrečná evaluace a zpracovávání dotazníků (postojové dotazníky zaměstnanců partnerů a dotazníky pro vedoucí pracovníky od evaluační agentury).

Původně plánované kulaté stoly v jednotlivých organizacích se právě z důvodu časového zahlcení dalšími aktivitami projektu a vlastní činností partnerů nepodařilo uskutečnit podle pův. představ, takže jsme se s partnery domluvili na jednom "kulatém stolu", pojatém jako společný sdílecí pracovně vzdělávací workshop.

Uskutečnili jsme jednoduché výběrové řízení na dodavatele videospotů a s vybraným dodavatelem na jaře a začátkem léta probíhalo natáčení videospotů, jejich zpracovávání a připomínkování.

Jediné, co jsme právě díky této obrovské časové intenzitě nestihli udělat, byla závěrečná konference. Domluvili jsme se s partnery, že ji uskutečníme na podzim, abychom měli dostatek času na její přípravu a byla skutečně reprezentativní, tak, jak si to projekt a naše výsledky zaslouží.


Nastavení marketingu pro získávání dobrovolníků

Vytvořili jsme samostatné webové stránky https://slunecnice-projekty.webnode.cz/2022-standardy/, kde zájemci najdou informace o cílech a aktivitách projektu, mohou si zde stáhnout Metodiky partnerů a shlédnout zpracovaná videa či fotky z akcí projektu. Stránky jsou dostupné i z webu Slunečnice - část Projekty (https://www.slundecin.org/projekty/), po kliknutí na projekt č.2 se otevře webová stránka projektu.

S režisérem Štěpánem Pechem a jeho týmem jsme natáčeli v jednotlivých partnerských organizacích. Z obrovského množství materiálu pak byly zhotovené krátké videospoty, které přibližují veřejnosti sociální služby partnerů a zapojování dobrovolníků v těchto službách. Videospoty jsme umístili veřejně na nově vzniklou YouTubovou stránku https://www.youtube.com/channel/UCC8tD4ocAexX-J561UksC-Q/featured a odkazy na ni uvádíme i zde na webu projektu.

Se sociálním odborem Magistrátu Města Děčín máme domluvené promítání videospotů v televizích na chodbách magistrátu, když občané čekají před kancelářemi úředníků. Videa využijí partneři při fundraisingu, informování rodin klientů, zájemců o dobrovolnictví, a my je využijeme na školách při besedách o dobrovolnictví. Chceme videa promítnout také na odložené závěrečné konferenci, na kterou pozveme pracovníky a politiky kraje i města Děčín, zástupce poskytovatelů soc. služeb v Děčíně, pracovníky partnerů, jejich klienty a samozřejmě i naše dobrovolníky. Náklady konference již budeme hradit z vlastních zdrojů mimo projekt.

Součástí metodik, kde si to partneři přáli, je i podrobné nastavení mediální propagace, včetně návrhů textů na tiskové zprávy, na úpravy webu partnerů atd. Někteří partneři již provedli na základě metodiky úpravu webu, další o ní aktuálně jednaní ve vedení organizace.


Závěrečné vyhodnocení

Ač náš projekt provázely od počátku komplikace spojené s pandemií Covid-19, jsme nadšeni, co vše se nám i přesto podařilo uskutečnit. Dosáhli jsme všech dílčích očekávaných změn:

1) zlepšení systému práce s dobrovolníky, který zjednoduší a zpřehlední práci s nimi pracovníkům organizací a vymezí hranice a kritéria zapojení, která budou personálu i dobrovolníkovi oporou - partneři mají nově nastavený přehledný systém, o který se mohou opřít, mají vydefinována jasná kritéria. Slunečnice má ucelené metodiky komplexní práce s dobrovolníky, které jsou základem pro všechny metodiky partnerů.

2) pracovní kolektivy partnerů získají potřebné vědomosti a zkušenosti a budou pozitivně a motivovaně nastaveni pro přijímání dobrovolníků, budou chápat jejich přínos a pomoc - pracovníci prošli motivačními workshopy, vzděláváním koordinátorů a sérií nejrůznějších témat vzdělávání podle jejich potřeb a potřeb organizace. Motivace je výrazně vyšší než na začátku.

3) vyjasněním odpovědné osoby a hierarchie i pracovních postupů budou pracovníci i dobrovolníci orientováni v tom, jaké je jejich místo v dané organizaci - každá organizace má proškoleného koordinátora a jeho zástupce s kompetencemi a znalostmi, dobrovolníci přesné manuály a postupy

4) partneři projektu budou moci mít s odbornou pomocí nastavené metodiky a všechny postupy a budou mít prostor pro jejich ověření v praxi i následnou evaluaci - zhotoveno 5 metodik partnerů a doporučující postupy pro 1 partnera, 1 metodika pro Slunečnici, 1 kompletní metodika se standardy, vše pilotně ověřené, evaluované a funkční

5) díky setkáním se s dobrou praxí na plánovaných stážích se partnerům otevřou možnosti nových nápadů a zlepší se i oslovování a získávání dobrovolníků - pracovníky stáže hodně povzbudily, mohli sdílet své zkušenosti, zavádí tyto poznatky a postupy, rozšiřují propagaci, k dispozici mají vlastní video.

6) zpracované metodiky budou veřejně dostupné i dalším poskytovatelům, kteří je budou moci využít pro zpracování vlastních systémů a pravidel - metodiky jsou veřejně přístupné


Výstupy indikátorů

Celkem získalo podporu 74 osob, z toho 17 osob dosáhlo vyšší než bagatelní (nad 40 hodin).
CDS - 11, nad bag. podporu 6
CHSD - 19, nad bag. podporu 3
INDIGO - 11, nad bag. podporu 3
KS Jonáš - 5, nad bag. podporu 2
POP/OLP - 13, nad bag. podporu 2
HC Valerie - 15, nad bag. podporu


Největší úspěch?  =  Systémová změna!

Zpracovali jsme Metodiky pro zapojování dobrovolníků do sociálních služeb pro 5 ze 6 partnerských organizací. Smyslem bylo napravit nesoulad mezi zákonem o dobrovolnické službě č.198/2002 Sb. a zákonem o sociálních službách č.108/2006 Sb., který vedl k tomu, že poskytovatelé sociálních služeb, v obavách z porušování zákona a svých standardů nechtěli přijímat do služeb dobrovolníky, protože pravidla pro jejich přijímání jsou často v rozporu s požadavky legislativy, která platí pro sociální služby. V našem projektu jsme provedli podrobné mapování činností u všech partnerů, vytypovali, co vše by dobrovolníci mohli dělat u každého z partnerů, prošli stovky stran jejich standardů, metodik, etických kodexů a dalších manuálů a tyto požadavky a podmínky zapracovali do nově vytvořené metodiky, která se u všech partnerů stala přílohou standardu č.9.

Metodika splňuje požadavky zákona o dobrovolnictví, se kterými se tak v praktické podobě formou postupů a povinností seznamují pracovníci služby a zároveň je dobře navádí, jak lze využít dobrovolníky v rámci zákona o soc. službách a jak mohou v souladu se svými standardy řešit běžné provozní situace. Z každé Metodiky byl vytvořen 2-3 stránkový jednoduchý manuál pro dobrovolníky, aby při příjmu v organizaci dostali stručný výtah pravidel z Metodiky pro snadnější orientaci v prostředí služby a v pravidlech práce s klienty.


Kontaktní údaje:

Manažer projektu
Doubravka Dostálová
dobrovolnictvislunecnice@seznam.cz
739 355 705

Administrátor projektu
Šárka Ludmila Podrábská, ředitelka Slunečnice, z.s.
zimova.dostalova@seznam.cz
604 626 222


Partneři projektu

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky